Feb 2, 2013

KEJOHANAN MERENTAS DESA

Salam

Hari Rabu 23 Januari, kami adakan Kejohanan Merentas Desa Peringkat Sekolah. Buat awal-awal sebab nanti nak pilih peserta untuk dihantar mewakili sekolah ke Peringkat Daerah. Bila dah pilih, baru boleh berlatih. Sekarang, yang terpilih tu setiap pagi atau petang memang dah memulakan latihan dah.

Pagi itu, semua murid sudah bersedia. Masing-masing muka semangat. Tapi malam sebelum memang hujan lebat. Jadi, kita dah boleh agak dah jalan yang bakal mereka rentas. Mesti penuh berlumpur. Bak kata guru besar, ini bukan merentas desa lagi dah... ini dah off road dah ni.

Sebab memang ya, setiap murid yang sampai di garisan penamat mesti habis comot. Berlemuih dengan lumpur. Siap ada yang jatuh lagi sebab jalan sangat licin. Dan kalau lari mesti, wajib! tidak boleh tidak kena berkaki ayam. Kalau pakai kasut mesti macam-macam alasan yang diorang bagi. Pernah masa pergi merentas desa peringkat daerah mereka mengadu kaki sakit la, kasut kecik la, kasut besar la, tak sedap la dan macam-macam lagi. Tapi, takkan nak suruh lari berkaki ayam kat luar tu? Sudahlah trek dia jalan tar, jalan batu kebun... mahu atau tidak kenalah pakai kasut juga.




Memanaskan badan.



Amanat daripada guru besar sebelum berlepas.



Muka-muka penjaga check point. Baju semua dah lawa dah tapi kasut memang tidak bolehlah pakai kasut sukan kalau rasa tak nak berhempas pulas basuh kasut - maka but yang dipakai semasa masuk - keluar sekolah itulah yang jadi pilihan. Selamat.

Jarak larian tahun ini ditambah. Tahap dua kena lari sampai kampung Telimau. Sampai jalan konkrit. Dalam kilometer aku tak pasti berapa. Tapi kalau naik motor kurang lebih 30 minit jugak la. Ikut kelajuan juga. Kalau jalan teruk campur sangkut-sangkut boleh lebih daripada itu.

\


Masing-masing dah tak sabar sangat nak lari.


Kat depan sekolah pun dah jadi macam bendang dah. 









Hadiah disediakan untuk tempat pertama hingga ke 5. Selalunya kalau bagi hadiah mesti bagi makanan. Bagi benda-benda yang mereka boleh makan atau guna. Pernah sekali bagi medal tapi belum tentu mereka simpan sebagai kenangan. Entah mana-mana nanti dicampaknya. Aku pernah nampak ada adik-adik kecil yang belum sekolah buat main je medal tu. Pernah juga kita bagi bekas makanan, botol air - yang ini pun okay sebab boleh guna. Lepas tu seminggu tu memang semua sibuk bawa bekal air pergi sekolah. Siang malam pagi petang duk kelek botol air. Tapi seminggu je lah, minggu seterusnya entah botol kemana dah tak tahu.


Wajah-wajah pemenang. Pememang tahap dua kategori lelaki dan perempuan tempat pertama hingga ke empat setiap kategori akan di bawa ke luar bagi mewakili sekolah. Tahun lepas, SKL berjaya mendapat tempat kedua keseluruhan. Daripada itu, empat murid SKL berjaya mewakili daerah ke Kejohanan Merentas Desa Peringkat Negeri yang berlangsung di SEMESTA Raub. Harap tahun ini pun akan membuahkan kejayaan.


Lelaki Tahap 1 


Perempuan Tahap 1


Perempuan Tahap 2


 Lelaki Tahap 2



GPK Ko memberikan sepatah dua kata selepas semua murid tiba di garisan penamat.


 Sesi penyampaian hadiah kepada para pemenang.



Yang bestnya, hadiah ini selalunya mereka akan kongsi sesama mereka. Bak kata pepatah sedikit sama dirasa. Tak ada istilah, aku menang aku punya. Kadang-kadang kalau gula-gula kita bagi sebijik pun mereka pakat gigit sikit sorang. Lolipop pun boleh main pass-pass. Nak buat macamana, benda-benda macam ni bukan senang nak dapat. Tapi, sekarang ada aku nampak ada orang kampung dah mula berjualan makanan ringan. 


Akhir sekali sebagai penutup terimalah gambar kami. Ada yang tak ada sebab kena pergi kursus dan mesyuarat. Oh ya, ada yang tanya - kalau kursus atau mesyuarat kena keluar ke? Yaaa. Memanglah kena keluar kalau mesyuarat diadakan di luar, di PPD contohnya. Yang paling tak best bila dah masuk lepas tu dapat surat atau emel kata kena pergi kursus. Makanya memang kena keluarlah. Selalunya katalah kalau mesyuarat dalam pukul 1430hrs, kami akan keluar lebih awal sebab bila sampai di luar tu elok-elok je untuk bersiap dan pergi ke PPD. Kadang tu, makan pun tak sempat. Bagi guru lelaki memang mereka keluar sendiri tapi bagi kami yang perempuan kalau kena keluar tengah-tengah minggu tu, terpaksalah mengemis simpati sesiapa yang sudi menemani. Bukan tak boleh keluar sendiri, tapi katalah kan... katalah apa-apa terjadi kat tengah jalan dalam hutan tu. Motor rosak ke, kena kejar anjing ke, bangla kebun wiwit keee... siapa yang nak tolong? Pihak polis pun telah berpesan kepada kami supaya tidak keluar atau masuk sendiri atas faktor-faktor keselamatan.








Sekian.


2 comments:

mokjadeandell said...

Salam ,
Membaca blog ini,tersentuh hati makcik dgn kegigihan anak anak berbakti di tempat begini.Keep on writing...saya akan jadi pengunjung setia.Semangat juang kalian akan menyuntik semangat kpd guru guru lesu ditempat selesa.

guru pencen.

Ina said...

Tringat saya masa ngajar kat SK Pos Raya dulu. Klu ada apa2 acara,mmg hadiahnya bnda2 mkn je la. Penah dulu pi borong gula tepung segala kat tesco ipoh sampai 2 troli utk hadiah. Org pun pelik, sampai tnya kami buka bakery ke. Hahaha..