Jul 1, 2009

wajah kesayangan hamba...



balik sekolah tadi - akhirnya dapat jugak rasa air kelapa lemon. heh... ingat sedap manalah. ingat macamanalah rupa parasnya. ingat kelapa tu memang kacukan dengan lemon ke apa. serius... ingat macam kelapa pandan - tapi rupa2nya, air kelapa letak sepotong lemon. rasa dia... nak kata kacis sangat tue tak adalah. tapi, kalau dekat brader tu - aku rela beli air kelapa lemon daripada air kelapa biasa. air kelapa dia tak berapa nak sedap. kalau rasa dahaga membunuh - baru buleh beli. itu nasihat aku... haha... memandai je bagi nasihat. kalau brader tu tau aku hasut orang suruh jangan beli air kelapa dia mau dia tahan kereta aku balik sekolah sok. ye la... pagi mana dia bukak lagi. hahaha...

tadi kat sekolah ada hari interaksi ibu bapa. aku ngan lina jaga kaunter pendaftaran untuk murid tahun 6. cehhh... tau nak kena jaga kaunter mau aku dress up lelawa. ngeee... dah sambil2 pegang keputusan tu - aku ngan lina pun buatlah analisis. pelajar terbaik sekolah tu cuma dapat 3a 2b, itupun 2 orang je. yang lulus aku kira tak sampai 10 orang - yang lain sumer gagal. sedeh... sedeh bila tengok ibu bapa susah payah datang ke sekolah. ada yang masih berpakaian kerja. comot2 dengan lumpur. aku memang cepat touching bila tengok benda2 macam tu. (hahaha... underground pebenda - sentimentel lah pulek... agak2 kalu encik alien baca ni dia gelak tak? macam dia gelakkan aku bila dia tau aku gi tengok syurga cinta. gelak sambil mengucapkan kata2 membunuh 'kata indie... apa layan syurga cinta?' dushhh... encik alien... indie pun ada perasaang tau!)

tapi serius. sumpah memang sedih. tetiba teringat masa aku sekolah dulu. tapi dulu lain. ye la... aku kan dah veteran. zaman aku belajar dulu - tak ade la kena mak bapak kena amik buku rekod kat skul. selalu bawak balik ajer la. arwah abah bukan tau baca... dia tengok kaler ajer. ade ke kaler merah kat report card tu? kalu ade memang selamatlah... wabillahitaufik walhidayah... kuang kuang kuang... walaupunn arwah abah tak ada pendidikan - tapi abah sangat2 mementingkan pelajaran kami 3 beradik. ma pun... tapi ma lagi garang daripada abah. sebab ma tahu membaca, maka ma yang selalu tolong buat kerja skolah. tapi, bila ma suruh garis dan pembaris pulak entah kemana menghilang... siaplah. ma baling je buku tu. banyak kali aku kena beb. dulu, antara kami ber3. aku memanglah paling nakal. tapi sekarang tidak lagi... hahaha... eh, ini entry serius ah. oke... balik pada topik asal ye puan2, sediakan jintan manis, jintan putih... (kejadahnya?)

tadi. ucapan daripada ydp pibg skst. sempena keputusan yang tidak memuaskan itu. satunya... yang paling aku ingat (beliau cakap banyak, tapi ini je yang aku ingat... giler tak memberi perhatian betullah... hehehe.) adalah peranan ibu bapa untuk kejayaan anak2. sumpah setuju encik ydp. saya sangat2 setuju. aku sangat2lah berterima kasih kepada ma dan arwah abah. biar depa tak ada pelajaran, biar depa tak berkemampuan - tapi depa tau pentingnya ilmu pengetahuan. masa skolah dulu kalau umah banjir - arwah abah gendong kami sorang2 ke jalan besar tunggu bas. ma bangun awal2 pagi masakkan air supaya kami mandi air panas. sumpah benar - aku mandi air panas sampai aku tingkatan 6 atas. sarapan tak pernah miss. balik sekolah kena buat kerja rumah, kalau tak - tak boleh keluar (aku selalu curi keluar - pergi panjat gua, main beskal, main bola kopi, main getah... bila balik - haru, kena ligan... hehehe...)

bila tengok muka pakcik makcik, ada segelintir je mak bapak yang muda lela...aku doakan anak2 depa berjaya jadi orang. jadi sedih. betul sedih. bila tengok keputusan anak2. tak tau nak salahkan siapa. sekolahkah? murid2kah? ibubapakah? guru2kah? senang cerita... semua kena mainkan peranan masing2. semua ada tanggungjawab masing2. semua kena saling membantu.

dan selepas pagi yang menginsafkan itu. petang tadi - aku pergi ke bendang juga akhirnya. hahaha... giler seronok. (padahal duduk kat tepi ajer, bukan masuk dalam bendang pun). nak masuk ke tengah tapi tak berani. mampus kena kejar dek orang kampung. hehehe... ingat semalam nak pekena air kelapa lemon sambil berlepak-lepakan di tepian sawah. tak jadi ah... air kelapa lemon dia tak kacis sangat pun. huhuhu... lalu, jalan2 saja sambil menghirup udara segar (hirupkah?), layan gambar sekeping dua dan bekenal-kenalan dengan pokok2 padi (gile loser ahhh...) lepas ni, rasa nak buat aktiviti memancinglah. layan jugak kot... tengok petang2 ada je pakcik2 memancing kat tepi tu. tepi apa? entah depa panggil apa ye... paritkah? tali airkah?

laaa... silap tajukkah? baru perasan tajuk n3 ini adalah wajah kesayangan hamba. lalu di manakah wajah itu? hahaha... poyo ah. n3 tidak berkenaan dengan tajuk ye. saja nak bagi grand. supaya tak nampak macam loser sangat. hehehe... (bengong sudah...)

wassalam...


2 comments:

ije said...

kelapa lemon? rasa apa? x mabuk ke? ehe

hanis said...

rasa kelapa + lemon ah... hehehe

x memabukkan ah. ingat air tuak ke ? huhuhu...